Relationships do not exist, 2010-2012


Painted plastic, stone
approx. each 12x12x10cm

is an abstract artwork using human representatives.
We named this series of miniature figures after a famous phrase of the French psychoanalist François Lacan "Sexual relationships do not exist."
These theatrical set-up does not represent a certain situation,
it represents impossible situation, using familiarity.
The persons represent very particular but strange expression, disconnected from
the situation they are in, which is hard to describe. For example:
gesticulating, fleeing, dancing, menacing, screaming, many forms of violence or erotic connotation, power struggle, daring,
the whole palette of the stronger human emotions and activities.
We used real toy action figures and remodeled them into something unspecific and arranged them in an unspecific but not neutral situation.
Let´s call it a level three hand-made-ready-made.
Using prefabricated material, remodeling them, coloring them, and putting them into relation with each other.

 "First we cannibalize them and then they get frankensteined back together."





Installation view @ Reprospective show
Sungkok Art Museum, Seoul
May-June 2019

Installation view @ Learning Machine, 2021
Incheon

관계부재 

Relationships do not exist
〈관계 부재〉 시리즈는 작품 제목을 라캉의 '성적 관계의 부재'에서 차용했다. 1960년대부터 현재에 이르는 소형 액션 피겨들을 사용하며, 구체적이지도 중립적이지도  않은 상황 속에 그들을 재배치, 리모델링하고 이를 '세 번째 단계의 핸드메이드 레디메이드'라고 부른다. 기존하는 사물을 개조하고,  관계 속에 재배치하기 때문이다. 
  피겨들 간의 연극적인 세트업은 다양한 인간의 감정과 행위들을 나타낸다. 교감을 나누거나, 손짓하거나, 도망치거나, 춤을 추거나, 비명을 지르거나, 에로틱하거나 폭력적인 암시가 있는 형태 등이 그 예다. 그러나 인물들은 이러한 상황들로부터 분리된 듯 하며, 그 표현은 어딘가 부자연스러운데, 이는 작품의 제작과정과도 연관된다.  제작 과정에서 피겨들의 신체는 절단되어 재조립되고, 채색되어 트로피 돌 받침대 위에 고정된다.
Sungkok art museum, Seoul
2019









2011
Ansan

댓글 없음:

댓글 쓰기